PÁLYÁZATI FELHÍVÁS
2025. évi Public Art pályázat
Budapest Főváros IX. Kerület Ferencváros Önkormányzata Képviselő-testületének Kulturális Bizottsága (a továbbiakban: Kulturális Bizottság) nyilvános pályázatot hirdet Budapest, IX. kerület közterein történő Public Art művek megvalósítására.
1./ A pályázat kiírója: Budapest Főváros IX. Kerület Ferencváros Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)
2./ A pályázat típusa: Nyílt
3./ A pályázat tárgya: A pályázati kiírásban megjelölt helyszíneken Public Art művek megvalósítása Ferencváros területén a 2026. április 1. és 2026. május 31. közé eső időszakban.
A pályázat kiírója a pályázóktól a társadalmi nyilvánosság tereihez és azok problémáihoz kötődő, kötetlen műfajú, interaktív, az adott közösséget vagy a társadalom egészét érintő kérdéseket tematizáló műveket vár. A Public Art művek kíséreljenek meg a kortárs művészet eszközeinek segítségével közérdeklődésre igényt formáló kérdéseket felvetni, a nem művészet-orientált közönségréteget a művek által teremtett szituációk révén elgondolkodtatni. Törekedjenek a párbeszéd ösztönzésére, amelynek segítségével a helyi társadalom különböző szegmenseit véleményformálásra és együttgondolkodásra késztethetik.
Helyszínek:
József Atilla – lakótelep – Dési Huber és Ifjúmunkás utca sarka (1. számú melléklet)
Madaras József tér (2. számú melléklet)
Ferenc tér – 2 helyszín (3. számú melléklet)
Kerekerdő Park (4. számú melléklet)
József Attila – lakótelep – Nagyjátszó (5. számú melléklet)
Haller park (6. számú melléklet)
Az elbírálásnál elsőbbséget élveznek:
- a kisközösségek társadalmi nyilvánosságának tereiben megvalósuló új típusú Public Art munkák,
- azok a pályamunkák, amelyek már a tervezés-előkészítés folyamán a helyi közösségek bevonására építenek.
4./ Pályázati keretösszeg:
A pályázható összeg megvalósuló művenként maximum 2 120 000 Ft, mely az áfát, valamint az esetleges munkáltatói közterheket nem tartalmazza, azokat a pályázatkiíró a megítélt összegen felül fizeti. Az esetleges munkavállalói közterhek azonban a felhasználási díjból kerülnek levonásra.
5./ A finanszírozás formája:
A pályázatnyertes tervek szerzői jogtulajdonosaival a szakmai zsűri javaslatára tett bizottsági döntés alapján az Önkormányzat felhasználási szerződést köt. Az Önkormányzat az elnyert összeget a művek nyilvános megjelenéséért felhasználási díjként fizeti ki. A felhasználási díj kifizetése két részletben történik: az első részlet (a teljes díj 70 %-a) a Kulturális Bizottság döntése alapján a szerződéskötés után 30 nappal, míg a második részlet (a teljes díj 30 %-a) a pályázat megvalósulása után a helyszín eredeti állapotának pályázó által történő visszaállítását követő 30 napon belül.
A nyertes pályázathoz kapcsolódó felhasználási jogokat a szerző/szerzők jogszerűen átruházhatják (civil szervezetre, gazdasági társaságra, vagy egyéb szervezetre) abból a célból, hogy a szerzői vagyoni jogok jogosultja jelen pályázati felhívásban meghatározott feltételek alapján az Önkormányzattal felhasználási szerződést kössön. A fenti feltételeknek megfelelő szerző/szerzők általi jogátruházás megtörténtét igazolni szükséges.
6./ A pályázók köre: A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény művészeti alkotásokra vonatkozó paragrafusai szerint szerzőnek minősülő alkotók vagy alkotó csoportok, azaz bármely természetes személy, vagy természetes személyek csoportja, valamint egyéni vállalkozó.
7./ Benyújtható pályázatok száma:
Egy pályázó több pályázatot is benyújthat, illetve ugyanaz a pályázat több helyszínre is benyújtható.
8./ A pályázat formai és tartalmi elemei:
A pályázat nyelve: magyar
Műfaji vagy technikai megkötés nincs. A Public Art mű lehet: akció, performance, installáció, szobrászati tárgy, murális alkotás, integrált design, fényfelirat, kivetítés stb.
Ha a mű részvételi alapú, a pályázók maguk választhatják ki és kérhetik fel a közösséget, amivel a munkájukat meg kívánják valósítani.
Amennyiben közterület használatra van szükség a művek megvalósulásához, úgy a pályázati kiírásban megjelölt helyszínek közterület használatát a pályázat kiírója térítésmentesen biztosítja. A művek megvalósulásához és működéséhez szükséges költségeket a pályázatkiíró által az alkotóknak fizetett felhasználási díj biztosítja.
Az alkotások működésének / lezajlásának / láthatóságának elvárt minimum időtartama 14 nap, amely az alábbi három, a pályázók által választható időszakra eshet:
2026. április 01.- 2026. április 14.
2026. április 22.- 2026. május 05.
2026. május 13.- 2026. május 26.
A megvalósítás konkrét helyszínét, idejét és időtartamát minden pályázatban pontosan meg kell jelölni.
Pályázó pályázatának beadásával tudomásul veszi, hogy a mű bármiféle sérüléséért vagy megsemmisüléséért a kiíró felelősséget nem vállal.
Pályázónak tekintettel kell lennie arra, hogy
- a mű az elhelyezés, valamint a megvalósulás, lebonyolítás, működés, vagyis a felhasználás, illetve az elbontás ideje alatt sem balesetveszélyt, sem egészségre ártalmas hatásokat nem okozhat,
- a műveket nem őrzik, a tervezés során számolniuk kell a közönséggel való találkozás, illetve az időjárás viszontagságainak hatásaival.
Amennyiben a mű létrehozása a megvalósulás helyszínének vagy környezetének megváltoztatásával jár, a közterület használat után Pályázó köteles az eredeti állapotot helyreállítani. Kivételt képez ez alól, ha a pályázat kiírója a mű további fennmaradásáról a szerzői jogtulajdonossal/jogtulajdonosokkal további felhasználási szerződést köt.
A pályázat kiírója fenntartja magának a jogot arra, hogy a szakmai zsűri javaslata alapján a pályázó költségvetését csak módosítva fogadja el.
A pályázati költségvetésnek tartalmaznia kell a mű megvalósításához, működéséhez, üzemeltetéséhez és elbontásához szükséges minden költséget (szállítás, építés, bontás, az installáláshoz szükséges eszközök, szerzői díj stb.), mivel a szakmai zsűri a megvalósíthatóság pénzügyi realitását is figyelembe veszi a művek kiválasztásánál.
A mű megvalósításának összköltségvetése az egy műre meghatározott maximális támogatási keretnél kevesebb vagy több is lehet, utóbbi esetben azonban a pályázathoz csatolni kell a többletforrás meglétét igazoló, a kötelezettségvállaló által kiállított nyilatkozatot is.
9./ A pályázattal kapcsolatos információ adására jogosult személy:
név: Ignáth Kitti alpolgármesteri főmunkatárs
e-mail cím: ignath.kitti@ferencvaros.hu
10./ Pályázat tartalma, benyújtásának módja, határideje, elbírálása:
A pályázati anyagnak a következőket kell tartalmaznia:
- koncepció – részletes műleírás (2 A/4-es gépelt oldal, maximum 5000 leütés szóközzel; a digitális változat PDF-ben),
- amennyiben tárgyiasuló mű tervéről van szó, helyszínrajzok és megfelelő, bírálható léptékű vizuális terv (rajz, számítógépes animáció, modell, makett, fotó stb.), amely világosan érzékelteti a tervezett munka elhelyezésének és működésének módját, a környezettel való kapcsolódását, léptékét (makett vagy modell csatolása esetén annak mérete az 50 x 50 x 50 cm-t nem haladhatja meg; digitális változat: a képek önálló PDF-ben, az esetleges videók a Windows Media Player által lejátszható formátumban),
- költségvetés, amely magában foglalja a terv megvalósításának, elhelyezésének, a mű működésének, leszerelésének és elszállításának tervezett költségeit, valamint a szerzői közreműködés díját (digitális PDF-ben),
- a pályázó(k) részletes szakmai életrajza (a digitális változat PDF-ben),
- elérhetőség: pontos postacím, vezetékes telefon- és/vagy mobilszám, e-mail cím (a digitális változat PDF-ben),
- a pályázati kiíráshoz csatolt kitöltött nyilatkozat köztartozásról és Ferencváros Önkormányzata által 2024. évben biztosított pályázati, egyedi és egyéb támogatásokról,
- természetes személy esetén a pályázati kiíráshoz csatolt nyilatkozat a munkáltatótól (kifizetőtől) származó bevétel adóelőlegének, valamint a biztosított által fizetendő járulékok megállapításához.
A pályázatokat 2025. szeptember 12. napján 12.00. óráig kell benyújtani nyomtatott példányban a Budapest Főváros IX. Kerület Ferencvárosi Polgármesteri Hivatal, Polgármesteri kabinet, 1092 Budapest, Bakáts tér 14., címre, szükség esetén makett formában valamint a pályázati anyagot tartalmazó tárhely linkjét e-mailben meg kell küldeni a publicart@ferencvaros.hu e-mail címre a
„Public Art Ferencváros
2025.”
megjelöléssel.
A papír alapon benyújtott dokumentumokat, nyilatkozatokat (cégszerű) aláírással kell ellátni.
A pályázati anyag interneten való publikálása miatt a digitális változatban a dokumentumok csak önálló fájlokként és kizárólag a megjelölt formátumokban kerülnek elfogadásra.
Hiánypótlásra a pályázat benyújtási határideje után nincs mód.
A határidő után érkezett pályázatok nem kerülnek véleményezésre, elbírálásra.
A pályázatokat tartalmilag-esztétikailag, valamint a technikai, anyagi és biztonsági kivitelezhetőség szempontjából a Kulturális Bizottság által felkért szakmai zsűri vizsgálja meg és a megvalósításra alkalmas pályaműveket kiválasztja.
A pályaművek kiválasztása két fordulóban történik. A szakmai zsűri a beérkezett pályázatok 2025. szeptember 22. napján esedékes első fordulós véleményezését követően a második fordulóba jutott pályázókat egyenként zártkörű személyes konzultációra hívja be 2025. szeptember 26. napján a Budapest Főváros IX. Kerület Ferencvárosi Polgármesteri Hivatal (1092 Budapest, Bakáts tér 14.) 2. emeleti üléstermébe. A konzultációra a szakmai zsűri további anyagokat kérhet be a pályázóktól.
A szakmai zsűri legkésőbb 2025. október 6-ig jelöli meg a megvalósításra alkalmas műveket.
A szakmai zsűri felkért tagjai:
Kertész László – művészettörténész, kurátor
Szabó Ádám – szobrászművész
Százados László – művészettörténész, kurátor, muzeológus, a ’Balkon’ szerkesztője
Zsinka Gabriella – művészettörténész, kurátor, a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézet művészeti vezetője
Kun Éva – képzőművész
A pályázó a pályázat benyújtásával hozzájárul, hogy a pályázatába a döntést követően bárki betekinthet, illetve az azzal kapcsolatos adatok nyilvánosak.
A benyújtott pályaművek, makettek és egyéb eszközök 2025. december 31. napjáig elvihetőek, ezt követen azok megőrzésért felelősséget nem vállal.
Szerzői és felhasználói jogok:
- A pályázat benyújtói megőrzik a pályamunkához fűződő szerzői jogaikat.
- A pályázat benyújtója pályázata benyújtásával hozzájárul, hogy a pályázat kiírója a pályázat nyilvánosságát biztosítandó és a későbbi pályázatok népszerűsítésével kapcsolatban a pályázati anyagot, valamint a pályaművekről és a megvalósult munkákról készült dokumentációt és reprodukciókat nyomtatott, illetve elektronikus formában korlátlan ideig felhasználja a pályázó nevének feltüntetése mellett.
11./ A pályázat érvénytelenségi okai:
- Érvénytelen az a pályázat, amely határidő után érkezett.
- Érvénytelen a hiányosan benyújtott pályázat.
- Érvénytelen a csak elektronikus úton benyújtott pályázat.
- Érvénytelen a nem a pályázati kiírásban megjelölt helyszínre benyújtott pályázat.
- Érvénytelen az a pályázat, melynek benyújtója a pályázati felhívás 6. pontja alapján nem tartozik a pályázók körébe
- Érvénytelen az a pályázat, amely nem felel meg a pályázati kiírás feltételeinek.
12./ A pályázatok értékelésére jogosult szerv megnevezése, az értékelés módja:
A pályázatokat a szakmai zsűri bírálja el és a Kulturális Bizottság hagyja jóvá. A nyertes pályázatok szerzői jogtulajdonosaival a keretösszeg kimerítéséig – a Kulturális Bizottság jóváhagyó döntése után – történhet meg a felhasználási szerződések megkötése.
13./ A pályázatok elbírálásának határideje, a pályázók értesítése:
- A Kulturális Bizottság a szakmai zsűri bírálatát jóváhagyó döntésének tervezett határideje: 2025. december 1.
- A Pályázók a pályázati eredményről a döntést követően értesítésre kerülnek.
- A pályázatok elbírálására és jóváhagyására vonatkozó döntés a ferencvaros.hu portálon is közzétételre kerül.
14./ Szerződéskötés
A szerződéskötés tervezett határideje: 2025. december 31.
A pályázat nyertessége esetén a szerzői jogtulajdonossal csak akkor kerülhet sor a felhasználási szerződés megkötésére, amennyiben az Önkormányzat felé lejárt tartozása nincs.
15./ Jogorvoslat:
A pályázati eljárást lezáró bizottsági döntéssel szemben jogorvoslatra sem közigazgatási hatósági eljárás keretében, sem más úton nincs lehetőség.
Teljes kiírás