Társadalmi egyeztetés az új Duna-híd levezető szakaszáról
Lakossági fórum volt a JALT-on.

 

A Dél-Budát és Dél-Pestet összekötő új Duna-híd célja a belvárosi területek mentesítése az átmenő forgalom alól. A híd szükségességéről a város- és közlekedésfejlesztési szakemberek között teljes az egyetértés. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (a kormány és a Főváros közös döntéshozó szerve) még februárban rendelt hatástanulmányt a Budapesti Fejlesztési Központtól a híd levezető útjának 6 lehetséges nyomvonaláról.

 

A Főváros és a kormány kérésére a BFK dolgozta ki a társadalmi egyeztetés menetrendjét is a hatásvizsgálatokról. Első körben az érintett kerületek polgármestereit tájékoztatták, a napokban pedig civil szervezetekkel, többek közt a Ferencváros Pro Urbe díjával kitüntetett Kiserdővédőkkel egyeztetnek. Az összes hatásvizsgálatot október elején teszik nyilvánossá, a lakosság pedig fórumokon és online is véleményezheti a nyomvonalakat.

 

A múlt csütörtöki beszélgetést a József Attila Közösségi Házban Baranyi Krisztina a megszabott menetrenden kívül kezdeményezte, mivel két lehetséges nyomvonalról korábban semmilyen információt nem kaptak a kerületben élők. Ezek a tervek leginkább az Aszódi telepet és a József Attila-lakótelepet érintik. A két hatásvizsgálatot a BFK és a Főmterv munkatársai ismertették a megjelentekkel.

 

Az egyik változat a Ferencvárosi Rendező Pályaudvar felett, a másik pedig alatta vezetné el a híd forgalmát. Mivel a pályaudvar alatt rengeteg beragadt II. világháborús bomba van a mai napig, az építkezést sokszor csak kézi földmunkával tudnák végezni. Így ez a két változat lenne a legdrágább a 6 közül: körülbelül 80 milliárd forintba kerülne.

 

Ugyanakkor mindkét változat jelentősen rontaná a teljes Aszódi telepen és a József Attila-lakótelep egy részén lakók életkörülményeit. A teljes Aszódi forgalmi terhelése 810%-kal nőne, ráadásul a munkálatokhoz két épületet ki kellene sajátítani, majd lebontani. A teljes József Attilán 2%-os lenne a forgalomnövekedés. A levezető útszakaszon összesen napi 6-7 óra telne el forgalmi dugóval.

 

Plusz egy lehetőségként ismertették azt a hatástanulmányt is, amely azt vizsgálta: mi történik, ha a hídhoz egyáltalán nem épül levezető út. Ebben az esetben az Aszódin 150%-kal, a József Attilán pedig 31%-kal nőne a forgalom a becslések szerint, és szintén jelentős torlódások alakulnának ki.

 

Baranyi Krisztina kijelentette: a hatásvizsgálatok ismeretében határozottan ellenzi a két nyomvonalat, amelyek a Ferencvárosi Rendező Pályaudvart érintik.

 

A további négy nyomvonalról a teljes hatástanulmány nyilvánosságra hozatala után az önkormányzat is további egyeztetést folytat a kerületiekkel, újabb lakossági fórumok keretében.

 

A levezető útról decemberben hoz döntést a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa. Ha nem születik konszenzus a megfelelő nyomvonalról a fővárosi önkormányzat, Kispest, Kőbánya és Ferencváros önkormányzata, valamint a civil szervezetek között, akkor az út semmilyen formában nem épül meg. Ennek várható következményeit fentebb részleteztük.

 

A lakossági fórum teljes felvétele:

Top